Thursday, July 21, 2011

Kisah Aku dan Pargola Aku...

Ini MaNA bLoGeGar AizAt == sElaMat MemBacA
pargola kayu cengal  15 x 8

lakaran awal..... xsempurna sgt cz nak gambarkan aje...

tiang dan dipuncak tiang diukir atau dibentukkan dengan
bentuk tajam...

lurah bagi menaikkan seri tiang.. (bagi pendapat aku la)

bahagia bumbung pargola...

proses pemasangan....pargola didirikan...

bahagian depan pargola.. sebelum dikemaskan...

warna kayu asli sebelum melalui kemasan pada kayu....

warna pargola setelah melaui kemasan ...


aku mengulakan kemasan clear sahaja.... juz bagi menimbulkan
warna kayu....  


:: Semua kat atas nie.... serba sedikit bagaimana aku melakukan proses
membuat pargola... bkn detail....
nak bt detail tlis kat blog ajar korg bt... maklumnyer... xlarat nak bace la korg...
1 lagi... ilmu pertukangan kayu bkn mudah nak belajar.. msti ada guru..
huhu

GUru aku?? siapa???
dah tentu AYAH kesayangan aku...
segala kemahiran yang dia ade... semua die trun kan pada aku

sebab aku sorang ja HERO dalam family aku...
hihih
xkira la kemahiran dalam apa2... semua dia ajar aku...

jadi bapak borak anak rintik la kan...

berbalik pada pargola nie... aku menerima tempahan...
2 buah sekali gus....

boleh taha la... mcm kar pecah pinggang aku nie...
kayu cengal nie bkn nyer ringan....
berat WWOooooooo!!!!

3 kali ganda berat dari kayu biasa.....
tapi berjaya siapkan dalam 1 bulan xsilap aku...

puas melihat hasil tangan aku...
dengan ayah aku...
ada seni jugak tangan aku nie...

bayangkan... kayu cengal nie... 1 tan = RM13000.00....
mahal tue... utk bt 2 pargola macam nie.. memerlukan 1 tan... so kira la kan...
xmasuk upah aku lagi...

lebih banyak ukiran lebih mahal sesuatu produk tue...
hihih...
tukang2 kayu yang bgthu la...
aku bginer jer....
diorang pro.....

so dengan terbinanya... kerja kayu aku nie...
aku dah melagkah 1 tapak dihapan... 

so jika ada peluang aku akn terus berusaha.... 
=)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...