Thursday, December 1, 2011

Peminta sedekah atau pemberi sedekah... mana lagi elok??

Ini MaNA bLoGeGar AizAt == sElaMat MemBacA



wanita ini elok dari segi fiikal.. kenapa tidak gunakan untuk mencari rezeki yang lebih elok... dengan titik peluh sendiri?? jgn menghina.. tapi mesti ada sebab dia melakukan seperti ini..

Sebaik-baik tangan.. tangan diatas adalah lebih baik daripada tangan dibawah...
tangan dita bermakud tangan yang memberi.. dan tanga dibawah adalah tangan yang menerima...

keterangan terdapat di bawah...

Tangan Di Atas Lebih Baik Daripada Tangan Di Bawah
Hadith : 
Dari Hakim bin Hizam r.a katanya:
”Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang menerima atau meminta). Maka kerana itu mulakanlah memberi kepada keluargamu. Sebaik-baik sedekah ialah ketika kaya. Sesiapa yang memohon dipelihara (agar ia tidak sampai meminta-minta) Allah akan memeliharanya dan sesiapa yang memohon dicukupkan (agar ia tidak bergantung selain kepada Allah) Allah akan mencukupkannya.” (al-Bukhari)

Sabda rasulullah SAW: 
”Bersedekahlah kamu sekalian, meskipun dengan hanya sebiji tamar, sesungguhnya sedekah itu dapat memenuhi keperluan orang yang lapar dan menghapuskan kesalahan, sebagaimana air dapat memadamkan api”.
Kelebihan Bersedekah Menurut Keterangan al-Qur'an:

Kelebihan bersedekah secara umum digambarkan dengan indahnya di dalam al-Qur'an. Banyak sekali ayat-ayat suci yang menerangkan.  Di antaranya seperti berikut:
Jelasnya, orang-orang yang bermurah hati membelanjakan hartanya pada jalan Allah - meliputi segala jenis kebajikan umum akan dibalas oleh Allah Taala dengan pahala tujuh ratus kali ganda, asalkan sedekah atau derma dan khairat itu diberikan dengan ikhlas kerana Allah semata-mata.
Sedekah itu ada  10 kepujian, lima di dunia dan lima di akhirat .
Lima di dunia
- Mencucikan hartanya
- Mencucikan badannya
- Menolak bala dan penyakit
- Menggembirakan orang miskin dan mengembirakan orang mukmin adalah semulia-mulia amal .
- Berkat hartanya dan diluaskan Allah rezekinya .
Lima Di akhirat :
- Dinaungkan Allah orang yang bersedekah di hari Qiamat ketika sangat panas
- Ringan hisabnya
- Berat timbangannya (amalan) di akhirat
- Mudah melalui titian Siratal-Mustaqim
- Bertambah darjatnya di dalam syurga
5. Sedekah itu menutup tujuh puluh pintu kejahatan
Fadilat Bersedekah
1. Dengan bersedekah akan menghilangkan rasa kurang senang golongan yang miskin terhadap golongan yang  berharta dan kaya.
2. Bersedekah akan menimbulkan rasa kasih sayang sesama masyarakat Islam baik yang kaya mahupun yang miskin. Sifat dengki akan hilang.
3.  Bersedekah akan mendatangkan keberkatan. Apabila datang keberkatan dan hilanglah kecelakaan.
4. Bersedekah dapat menghilangkan kesusahan yang dialami oleh orang-orang yang kesempitan.    Ini ,menggambarkan wujudnya sifat saling membantu antara satu sama lain dalam masyarakat.




tapi kebaikan orang yang memberi ini selalu disalah gunakan oleh GOLONGAN YANG  SUKA AMBIL KESEMPATAN INI!!! 
seperti sendikit2 peminta derma dan sedekah ini...
ada yang menipu...  dewasa ini,terlalu ramai sgt peminta derma atau sedekah ini.. melalui badan2 yang dikatakan kebajikan atau sekolah2 agama,, adakah benar?? tidakkah mereka mereka ini menerima bantuan daripada kerajaan ??? 
Jika di ingatkan kembali waktu sekolah rendah dahulu...
jika sekolah ada buat aktiviti perkhemahan... ckgu akan meminta kita semua pergi membuat kerja amal diperumahan2 atau desa2 bagi menampung kos yang diperlukan oleh kita utk melakukan aktiviti ini...

\tidak terfikirkah oleh kita kenapa cgku menyuruh kita lakukan demikian???
cara ini bg mendidik supaya kita semua tahu erti kepayahan untuk menerima sesuatu reeki atau ganjaran utk  masa depan kita... tidak perlu meminta sedekah atau derma... 
inilah yang dipraktikkan dri kecik bagi membentuk kita semua agar berusaha selagi termampu  daripada meminta... kerana tangan memberi lebih baik dari menerima...

TAPI!!! jgn sekali2 menghina golongan meminta sedekah ini... kerana dia semua layak  menurut hadith dibwah... fakir miskin...


Golongan fakir miskin yang sangat-sangat memerlukan bantuan diterangkan dalam hadith yang berikut:

106- عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْسَ الْمِسْكِينُ هَذَا الطَّوَافَ الَّذِي يَطُوفُ عَلَى النَّاسِ تَرُدُّهُ اللُّقْمَةُ وَاللُّقْمَتَانِ وَالتَّمْرَةُ وَالتَّمْرَتَانِ إِنَّمَا الْمِسْكِينُ الَّذِي لَا يَجِدُ غِنًى يُغْنِيهِ وَيَسْتَحِي أَنْ يَسْأَلَ النَّاسَ وَلَا يُفْطَنُ لَهُ فَيُتَصَدَّقَ عَلَيْهِ. (رواه الإمام أحمد)

106- Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: "Orang fakir miskin (yang sangat-sangat menderita) bukanlah orang yang (menadah tangan) meminta-minta ke sana ke mari kepada orang ramai,  yang apabila ia mendapat sesuatu atau dua suap makanan atau mendapat sebiji atau dua biji buah kurma - ia akan pergi ke tempat lain meminta lagi. Sebenarnya orang fakir miskin (yang sangat-sangat menderita) itu ialah orang yang tidak mempunyai sesuatu yang mencukupi sara hidupnya. Dan ia pula malu hendak meminta bantuan kepada orang ramai dan orang ramai pula tidak mengetahui keadaan penderitaannya untuk diberi bantuan. "(1)
(Hadith Sahih - Riwayat al-Imam Ahmad)
Hadith ini menerangkan ada di antara golongan fakir miskin yang terdesak hidupnya sehingga terdorong meminta sedekah,  tetapi ada pula yang tidak tergamak menadah tangan sekalipun mereka lapar dan menderita dan mereka pula tidak rela mengadukan halnya kepada orang lain, sehingga keadaan mereka yang menyedihkan ini tidak diketahui oleh umum.  Golongan inilah yang sebenar-benarnya miskin - seperti yang tersebut dalam hadith ini - berbanding dengan golongan yang terdorong meminta sedekah. 
Kerana golongan peminta sedekah ini dapat juga mencari sara hidupnya dan menutup laparnya dengan perbuatannya meminta-minta ke sana ke mari. Sedang golongan yang kedua, tidak begitu mendapat perhatian,  kecuali dari orang yang rapat dengannya, yang mengetahui penderitaannya.
Walau bagaimana pun, kedua-dua golongan ini berhak mendapat bantuan.  Golongan yang terdesak menadah tangan,  hendaklah diberi bantuan dan janganlah dihampakan dan golongan yang menyembunyikan penderitaannya, demi menjaga maruahnya, maka masyarakat sekeliling - terutama kaum kerabat dan sahabat handainya - bertanggungjawab bertanyakan khabar beritanya dan memberikan bantuan dengan cara yang baik. 
_______________

 Tapi bagi golongan yang menipu atau mengambil kesempatan atas kesusahan org lain ini??
bagaimana pula ceritanya??

contoh gambar dibawah:-





ada pengemis yang dapat berkereta BMW!! WOW>>.. sgt mengujakan bagi pekerjaan mengemis ini..
kebiasaan ... jumlah kutipan dalam sehari pengemis 1k -2k keatas....
org yg memberi sedekah pun belum tentu dapat gaji 1k SEBULAN!!!
adakah ini adil??

sebagai pemberi... kita hendaklah memberi secara ikhlas..
jika kita hanya diperdaya hendaklah kita berharap apa yang kita bagi mendapat keberkatan dari apa yang telah diberi...



jika tidak sanggup ditipu atau  diperdaya oleh2 peminta2 derma atau sedekah ini... 
kita boleh salurkan di saluran derma yang sah seberti mesin atm dibawah...



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...