Monday, November 14, 2011

Tugas Lelaki Sebelum Berkahwin...lepasi 3M dulu...

Ini MaNA bLoGeGar AizAt == sElaMat MemBacA
salam sejahtera semua.....
ni mungkin lelaki yang dah cukup syarat nie... gembira sangat..(gambar hiasan)

Sekarang aku nak menyentuh bab kahwin nie... teringin pulak aku nak berbicara sedikit.... hehehe,,(macam la ada pengalaman)
tapi tak salah la pulak kan... bkn apa aku tgk ramai pasangan yang kawen nie masih terumbang ambing(tak kukuh) dari segi kewangan...bila masalah ini timbul... masalah-masalah yang lain mula la timbul.. macam cendawan tumbuh selepas hujan gitu... 
kebanyakkan la...kalau tak ditangani dengan baik akan membawa masalah yang besar... taknak la sbb masalah kewangan akan bawak pada penceraian... kan3... 

pada pendapat aku la... syarat-syarat lelaki sekarang sebelum nak masuk alam perkahwinan nie... mesti ada 3 perkara aje :-

1. Mesti ada wang simpanan melebihi 10k....(selepas semua perbelanjaan kahwin contoh: wang hantaran,honey moon, kenduri, dan lain2)

2. Mesti beli rumah sendiri dahulu(utk kebebasan dan mengelakkan org mengata kita lelaki tak pandai bina rumahtangga)

3. Mesti ada kereta sendiri.. (tak perlu la sampai nak kereta mewah..ferrari ke, audi ke.. viva atau kancil dah cukup... bagi memudahkan perjalanan... hehehe.. tak lah duk merempit aje ngan bini nanti...)

itu pendapat aku utk bina hidup yang lebih sempurna....
bknlah semua nie menjanjikan kebahagiaan abadi.. tapi serba sedikit meringankan tanggungan selepas kahwin nanti...
tak lah kusut memikirkan masalah ni lepas kahwin .. tak lah bini atau mak mertua tanya.. "bila nak beli rumah?" "bila nak beli kereta?" atau soalan paling sensitive.."cukup tak duit nak bela anak mak cik nie?" hehehhe...

Bagi aku kahwin lambat sikit tak apa janji cukup semua benda... kalau masa zaman remaja dulu (zaman2 tak matang lagi..hehe) lepas sekolah terus kahwin takpa.. tapi sekarang dah matang.. tahu serba sedikit lumrah dunia.. baru la dapat berfikiran secara matang sikit.. "money not everthing but money is very important now to survive"
tapi jangan lupa syarat2 utk kahwin dalam islam itu sendiri... 

Insyallah kalau aku nak kahwin aku mesti ada semua ketiga-tiga ni dahulu.... (kalau tak dipaksa kahwin la...hheheh) tapi kene tetapkan prinsip.. prinsip nak la kuat dan teguh kan.. hehehe...


** Bagi aku kalau perempuan tak lah berat sangat tugas nya...  saudara mara takkan tanya sebelum kahwin.. dah cukup duit ke kau nak kahwin nie?? dah ada kereta ke?? kau dah ada rumah?? ... Paling kurang pon diorang semua akan tanya.. bakal laki kau tu dah ada rumah ke?? ada kereta belum?? dah cukup ke dia nak sara hidup kau nie??

# apa pendapat anda??? kalau rasa saya tulis nie salah.. sila komen bagi pendapat...  tQ....




1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...